Світогляд (Запис № 251)

000 -Маркер запису
Маркер (контрольне поле довжиною 24 байти) 15898nac 22001931u 4500
001 - Ідентифікатор запису
Ідентифікатор запису 251
005 - Ідентифікатор версії
Ідентифікатор версії 20190820173715.0
010 ## - ISBN
ISBN 966-7136-32-9
001 - Ідентифікатор запису
Ідентифікатор запису 251
100 ## - Дані загальної обробки
Дані загальної обробки 20070703 frey50
101 ## - Мова
Мова тексту, звукової доріжки тощо українська
200 ## - Назва
Основна назва Світогляд
Перші відомості про відповідальність Гудінг Д., Леннокс Д.
Підзаголовок Для чого ми живемо і яке наше місце у світі
Наступні відомості про відповідальність Груповий пер. з рос. зі звіркою з англійським оригіналом під. заг. ред. М.А. Жукалюка
210 ## - Місце та час видання
Дата видання 2003
Місце публікації Київ
Видавництво Українське Біблійне Товариство
215 ## - Фізичний опис
Специфічне визначення матеріалу та обсяг документа 416 с.
330 ## - Короткий зміст
Текст примітки <p align="justify">Світогляд – одна з найголовніших детермінант людського життя. Це той феномен, який визначає наші мотивації, систему ціннісних орієнтацій, керує нашими діями та вчинками. Зрештою, саме світоглядні установки на загал визначають модель нашого буття в цьому світі, наповнюють його певним сенсом. З огляду на це, рукопис книги Д. Гудінга та Дж. Леннокса "Світогляд. Для чого ми живемо і яке наше місце у світі" є надзвичайно цікавою та актуальною розвідкою. Як зазначають у передмові до книги самі автори, вона повинна "своєчасно допомогти" "розібратися у головних питаннях буття", полегшити прийняття "мудрих і виважених рішень".</p><br/><p align="justify">Проблему світогляду, і це є позитивом рецензованого рукопису, розглянуто комплексно, у контексті взаємозв'язку людини і світу, а також крізь призму праксеологічного аспекту, людської діяльності загалом. Першочергову увагу звернуто на проблеми формування, генезис людського світогляду. Подано відповіді на такі знакові і важливі для кожної людини запитання, як "Навіщо потрібен світогляд?", "Як виник світ?", "Що таке людина і якою є природа раціональності?". Цілком слушно в цьому контексті закцентовано на органічності, автентичності світоглядної системи, неприпустимості впливу зовнішніх детермінаційних чинників на її формування. Можна погодитися з твердженням, що, вирішуючи будь-яку світоглядну проблему, людина повинна насамперед прислухатися до "голосів" інтуїції, філософії, науки, історії божественного самовідкриття.</p><br/><br/><p align="justify">Роль наукового чинника в комплексі світоглядних детермінант простежено через аналіз феноменів наукового методу, наукового пояснення, а також через з'ясування основних операційних передумов наукового дослідження. Цей блок матеріалу, незважаючи на теоретичну складність викладених постулатів, написано надзвичайно просто, доступно, адаптовано до сприйняття різними віковими категоріями читачів. Добре враження справляє використання цікавих прикладів, які допомагають у сприйнятті того чи іншого теоретичного узагальнення. Світоглядний феномен, зазначають автори, може бути зрозумілим лише в разі визначення людиною свого місця в макрокосмосі, усвідомлення нею свого призначення, а також сприйняття того, що ми називаємо гармонією світу. Цікаво, що аналізуючи наукову картину творення світу, у контексті пізнання її людиною, дослідники звертають увагу на неприпустимість маргіналізації божественного фактора. Навіть більше, наукова картина креативності світу внормовується та узгоджується з науковими теоріями та висновками, зокрема з еволюційним ученням. При цьому автори вдаються до компаративістського аналізу біблійних текстів та основних постулатів теорії Ч. Дарвіна. У зв'язку з цим видається надзвичайно важливим і потрібним звертання до характеристики світоглядних основ матеріаліста та віруючої людини.</p><br/><p align="justify">Абсолютно доречним у структурі книги є масив інформації, що стосується світоглядних основ та мовної здатності людини. Лінгвістичні людські здібності є тим "індивідуальним досягненням", яке виявляє світоглядні основи і впливає на них.</p><br/><p align="justify">Особливо цікавим та цінним, на нашу думку, є третій розділ роботи – "Людська поведінка". Адже саме праксеологічний аспект людського буття детермінований людським світоглядом і певною мірою впливає на його формування. Зрозуміти світ, цінність людського світогляду та самоцінність власних світоглядних позицій допомагає усвідомлення вагомості людського життя. Тут ми стискаємося з прикладними проблемами етики, розглянутими, що надзвичайно важливо, у християнському контексті. При цьому стиль викладення матеріалу є надзвичайно коректним та універсальним, прийнятним для людини будь-яких релігійних та світоглядних позицій. Не можемо не погодитися із запропонованими авторами з цього приводу висновками про те, що "цінність людського життя не можна ставити в залежність від природних якостей та обдарованості людини" (с. 155). Будь-яка світоглядна система апріорі, аксіологічно повинна виходити з тез про об'єктивну цінність людського життя в самому житті, його трансцендентність.</p><br/><p align="justify">Вищим ідеалом людини, сполученим зі схемою світоглядних установок, автори книги називають свободу. Дослідники інтерпретують проблему свободи крізь призму різних філософсько-ідеологічних систем – атеїзму, матеріалізму (марксизму) та гуманізму. Особливу увагу звернуто на небезпеку розуміння цінності свободи, в контексті біблійної традиції розкрито нанізми її втрати.</p><br/><p align="justify">Книга також простежує цікавий взаємозв'язок між моральністю та світоглядом. Оптимально та вичерпно розкрити основи цієї поєднаності допомагає з'ясування природи моральності та її основ, джерел морального закону. Наш світогляд формується не в останню чергу завдяки вродженій здатності людини розрізняти чесноти і вади, відчувати справедливість, володіти нехай ще не усвідомленими естетичними почуттями.</p><br/><br/><p align="justify">Механізми формування світогляду, пізнавально-ціннісних орієнтирів залежать значною мірою від об'єктивності чи суб'єктивності сприйняття моралі. І в контексті християнської традиції чи просто загальнолюдських моральних норм, стверджують Д. Гудінг та Дж. Леннокс, мораль потрібно сприймати як об'єктивну даність. У жодному разі система моральних норм не повинна суб’єктивізуватися, перетворюючись на питання смаку чи несмаку. У цьому контексті доречним є порівняльний аналіз етичних систем, що ґрунтуються на еволюційному підході щодо походження й розвитку людини. Аргументованою, добре вмотивованою є критика тверджень марксистської теорії про те, що "не існує абсолютної моралі", а сама мораль "є відображенням суттєвих економічних змін у ході історії". Не оминули автори також такої проблеми, як етичний релятивізм – чи встановлюємо ми самі собі моральні правила, і чи є це свободою від моральної традиції? Очевидно, що світоглядні установки потребують чітких та недвозначних, імперативних критеріїв моральності. І ось тут автори роблять висновок про те, що універсальний "моральний зв'язок визначено Богом".</p><br/><p align="justify">У контексті християнської релігійно-теологічної доктрини розглянуто ще одну знакову світоглядну проблему – призначення людини та її влада на природою. Проаналізовано елементи дискусії між моністами та дуалістами з цього приводу. У підсумку, наголошено на позиції теїстів, суть якої, узагальнено, у тому, що людина "володіє нематеріальним духом і вона насправді є ним".</p><br/><p align="justify">Автори завершують свої роздуми над проблемами світогляду, феноменом людини та її призначенням у світі, звертаючись до питання про можливості та механізми практичної реалізації нею своїх світоглядних установок. Йдеться про можливості застосування людиною своєї влади. Особливо наголошено на потребі захисту людської гідності та прав, усвідомлення нами своєї богоподібності та її адекватної реалізації, можливостей подолання людської порочності. Акцентовано на універсальній християнській моделі звільнення від гріховності, а також на потребі розуміння людиною свого майбутнього (земного та вічного) в контексті Христового Воскресіння як початку відновлення світу.</p><br/><p align="justify">Книга Д. Гудінга та Дж. Леннокса дає прості та чіткі відповіді на низку важливих і складних проблем. Але, водночас, вона ставить чимало запитань, змушує прийняти не лише готові "рецепти", а й замислитися над низкою животрепетних проблем сучасності. Рецензована робота дає підстави говорити про християнськість підходів авторів до низки світоглядних проблем. При цьому звертає на себе увагу надзвичайна коректність і толерантність у постановці та розв’язанні комплексу окреслених у роботі питань. Матеріал книги надзвичайно інформаційно наповнений, його легко й адаптивно викладено. Він, очевидно, буде цікавим для широкого кола читачів. Його позитивно сприйматимуть і студенти, і науковці, зрештою, усі ті, кого цікавить філософія, християнська етика і хто час від часу, або й постійно, запитує себе: "Хто я такий?", "Навіщо живу?", "Яким є сенс мого життя?". Вважаємо, що матеріал наукової праці Д. Гудінга та Дж. Леннокса стане в пригоді широкій студентській аудиторії, викладачам філософії, релігієзнавства, християнської етики, інших гуманітарних дисциплін. Усе це, на нашу думку, дає підстави рекомендувати рукопис книги до друку для подальшого ознайомлення з нею широкою читацькою аудиторією.</p>
700 ## - Особисте ім’я
Автор Гудінг Д., Леннокс Д.
801 ## - Джерело походження запису
Країна УКРАЇНА
Установа БЛБС
942 ## - Додаткові дані (Коха)
Тип одиниці (рівень запису) книги
Шифр замовлення 100/15
Фонди
Статус вилучення Стан пошкодження Статус втрати/відсутності Дата надходження Джерельне місце зберігання Поточне місце зберігання чи видачі Штрих-код Дата останнього редагування примірника Дата, коли останній раз бачено примірник Інвентарний номер Дата останнього випожичання чи повернення Тип обігу (не для випожичання) Тип одиниці (рівень примірника) Шифр зберігання
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00015 2019-08-20 17:05:26 18/02/2019 00015 05/02/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00016 2019-08-20 17:05:26 09/02/2019 00016 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00017 2019-08-20 17:05:26 28/01/2019 00017 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00018 2019-08-20 17:05:26 05/02/2019 00018 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00019 2022-06-23 12:30:19 23/06/2022 00019 10/12/2021   книги  
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00020 2019-08-20 17:05:26 29/01/2019 00020 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00021 2019-08-20 17:05:26 29/01/2019 00021 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00022 2019-08-20 17:05:26 29/01/2019 00022 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00023 2019-08-20 17:05:26 03/09/2009 00023 03/09/2009      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00024 2019-08-20 17:05:26 06/02/2019 00024 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00025 2019-08-20 17:05:26 06/02/2019 00025 28/01/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00026 2019-08-20 17:05:26 21/02/2019 00026 19/02/2019      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00027 2019-08-20 17:05:26 28/01/2019 00027 21/11/2012      
      07/08/2007 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 00028 2019-08-20 17:05:26 28/01/2019 00028 28/01/2019      
      27/10/2016 Бібліотека ЛБС Бібліотека ЛБС 11614 2019-08-20 17:05:26 07/02/2019 11614 28/01/2019   книги 100/15 15 | 100/15 15

Працює на АБІС Коха