102/2
Бенедикт Спіноза ; Теологічно-політичний трактат / Бенедикт Спіноза
К.: Основи, 2003. - 237 с.
   ISBN 966-500-029-2
   ДКД 102
   Зміст:

БІБЛІЯ ОЧИМА СПІНОЗИ. Володимир Литвинов

Розділ І. Про пророцтво

Розділ II. Про пророків

Розділ III. Про покликання гебреїв і про те, чи був пророчий дар властивий лише гебреям

Розділ IV. Про божественний Закон

Розділ V. Про підстави, чому були встановлені релігійні обряди, і про віру в історичних оповідях, а саме: на яких підставах і кому вона необхідна

Розділ VI. Про чудеса

Розділ VII. Про тлумачення Письма

Розділ VIII. У ньому показано, що "П'ятикнижжя" і "Книга Ісуса
Навина", "Суддів", "Рут", "Самуїла" і "Царів" не є оригіналами. Потім досліджується: чи були вони всі написані багатьма авторами, чи одним тільки, і ким саме?

Розділ IX. Розглядаються інші питання про ті ж книги, а саме: чи Ездра
останній приклав до них руку, а крім того, чи маргінальні примітки, які є в гебрейських кодексах, були різночитаннями?

Розділ X. Всі інші книги Старого Заповіту досліджуються в той самий спосіб, що й попередні

Розділ XI. Досліджується, чи написали апостоли свої "Послання" як
апостоли і пророки, а чи як учителі; а потім показується обов'язок апостолів

Розділ XII. Про правдиве свідчення божественного Закону; і на якій
підставі Письмо називається Святим; І на якій підставі — словом Божим; нарешті, показується, що воно (оскільки містить слово Боже) дійшло до нас неушкодженим

Розділ XIII. Показується, що Письмо вчить лише найпростішого і,
крім послуху, нічого іншого; і стосовно божественної природи
воно вчить тільки того, що люди можуть наслідувати відомим способом життя

Розділ XIV. Що таке віра, хто такі вірні; визначаються основи віри, і, нарешті, сама вона відмежовується від філософії

Розділ XV. Показується, що ні теологія розумові, ні розум теології не служить; і переконує нас в авторитеті Святого Письма

Розділ XVI. Про основи держави, про природне й цивільне право
кожного і про право верховної влади

Розділ XVII. Показується, що ніхто не може передати всього верховній владі і що в цьому немає необхідності. Про державу гебреїв:
якою вона була за життя Мойсея, якою після його смерті до обрання царів, і про її переваги. І, нарешті, про причини, чому теократія мала загинути і майже не могла існувати без чвар

Розділ XVIII. Із держави й історії гебреїв виводяться деякі політичні догми8

Розділ XIX. Показується, що право стосовно священних речей цілком належить верховній владі і що зовнішній культ релігії повинен бути пристосований до дотримання спокою в державі, якщо ми хочемо несхибно коритися Богові

Розділ XX. Показується, що у вільній державі кожному можна думати те, що він хоче, і говорити те що він думає
   Анотація:
"Теологічно-політичний трактат" видатного нідерландського філософа-пантеїста Бенедикта (Баруха) Спінози (1632-1677) - один із перших його кроків на шляху до створення цілісної картини світу і зрозуміння "першопричини і походження речей", що мислилося як пантеїстичне розкриття генезису всіх предметів та природних явищ з погляду тотожності Бога та природи як єдиної, вічної та нескінченної субстанції. Почавши з аналітичного розгляду текстів Старого та Нового Заповіту і критики схоластичних поглядів у контексті відомих йому історичних та суспільних закономірностей, філософ прийшов до раціоналістичного осмислення атрибутів світового становлення.

Працює на АБІС Коха